Värdfamilj

Hej och hallå!
Nathalie som också bor inackorderad hos samma dam som mig, har precis bestämt sig för att stanna en månad till. Hon hittade inte en lägenhet som passade henne till hundra procent. Hennes olycka blev till min lycka eftersom jag tycker så mycket om att ha henne här. Men jakten efter bostad fortsätter för henne och för många andra studerande i Aix. Boende är en viktig fråga när man studerar på en annan ort än hemma. Därför tänkte jag passa på att utvärdera lite hur det är att bo hos en värdfamilj. Braheskolan rekommenderar starkt att man ska hyra ett rum hos någon i Aix samtidigt som man läser franska här. Man kan välja att ha halvpension och få frukost varje dag, samt middag fem dagar i veckan. Eller att enbart hyra ett rum men laga sin egen mat. Jag har valt första alternativet för min vistelse här. Nedan listar jag vad jag anser vara fördelar och nackdelar med att göra det.


Fördelar med att bo i en värdfamilj:
  • Man får öva sin franska betydligt mer. Speciellt om man har middagar tillsammans.
  • Man får chansen att prova på fransk matkultur.
  • Det blir ofta billigare än att hyra en hel lägenhet.
  • Man har folk runt omkring sig så man känner sig mindre ensam.
  • Om det händer något finns det någon vuxen fransk nära till hands att be om hjälp.
  • Värdfamiljerna kan tipsa om pärlor i området. Så som stränder, restauranter osv.
  • De är ofta hjälpsamma om man vill hitta ett ströjobb eller liknande. Eftersom de känner till staden och dess invånare kan de komma med väsentlig information.
  • Allt finns på plats, möbler, el, kylskåp etc.
  • Det går snabbare att komma in i en känsla av vardag och rutin.


Nackdelar:
  • Det finns givetvis regler att följa när man bor i någon annans hus. Som att hålla städat och inte föra för mycket oljud.
  • Ibland kan man känna sig lite i vägen.
  • Andra gånger kan man känna att de man hyr hos är i vägen.
  • Begränsad tillgång till dusch.
  • Om man åker hit med en vän/partner är det inte säkert att man får bo tillsammans.
Summan av kardemumman är att det kan vara riktigt mysigt att bo i en värdfamilj. Men jag tycker också om känslan av familjeatmosfär. Det gäller bara att personkemin fungerar något så när. Dessutom är det viktig att man respekterar motparten och dennes privatliv. Min madame som jag bor hos var väldigt sträng i början. Men nu när hon vet att vi sköter oss så har hon bara blivit mjukare och mjukare. Hon har dessutom fixat ett extrajobb åt mig som barnvakt åt hennes grannar. Perfekt för mig! Kul sysselsättning, bra med extrapengar och jobbet ligger tvärs över gatan bara. Ibland faller alla bitar på plats i detta pussel som vi kallar livet.
På återseende mina vänner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0