Barhäng på franska?

Igår kväll var det dags för första utgången för min del. Den här veckan har varit så intensiv att varenda minut av sömn har varit för viktig för att bytas ut mot öldrickande. Jag och Nathalie åt middag först med vår madame för att sedan möta upp några medsvenskar. Vi satte oss i en park och drack vin på traditionellt svenskt vis, dvs billig rosé i plastmuggar på en gräsmatta. Parken vi valt kallas Parc Jourdan och är ett ökänt tillhåll för transvestiter och knarkare. Mer hemma än så kan det väl inte bli? Efter en stund kom det fram några killar och ville upplysa om förträffligheten med marijuana. Innan de skulle gå valde de ut en grabb som heter Elias för att lära honom dansa hiphop som man gör i Marseille. Så efter att ha juckat på Elias en stund sprang de helt plötsligt bara iväg. Senare visade det sig att de hade tagit hans plånbok. Lesson learned folks - om en fransman vill lära dig marseillansk breakdance är det egentligen dina pengar han vill åt!

Lite senare anslöt vi oss till en större skara för att prova på lite franskt barhäng. Vi hamnade på Bar des PTT, place Richelme, Aix-en-Provence. Det verkar vara ett av de bästa ställena för att mysdricka öl. Utanför baren så är det en stor uteservering som täcker hela torget nämligen. Många ungdomar hänger där innan det är dags för att skaka rumpa på klubben. Absolut att rekommendera för dig som bestämt dig för att besöka Aix! Där knöt jag även min första egenvalda franska kontakt. Hittade några rockers och bestämda mig för att undersöka stadens rockutbud. Det verkar inte vara så stort dessvärre. Fransmän rockar tydligen inte. Min nyfunne vän Romain spelar dock i ett band och kan nog tipsa om diverse trevliga platser. Till min stora besvikelse verkar In Flames vara en större inspirationskälla än t ex Entombed, när det gällde svenska band. Översättning: töntrock är en större favorit än bra rock! Som sagt, fransmän rockar inte.
På väg hem gick Nathalie och jag totalt vilse. Vi vandrade en timme åt ett håll som "kändes helt rätt". Note to self: ta reda på vart du är i en ny stad innan du börjar promenera med hjälp av magkänslan! Till slut hamnade vi rätt och sov i säkert förvar i vårt maison francaise. Fick även beröm i morse för att inte ha väckt någon igår natt med vår hemkomst.
Sådär ja! Over and out. Och på återseende!

Kommentarer
Postat av: punken

unrock = UNCOOL

2011-09-03 @ 14:35:24
Postat av: vikki

Gegg, har du inga bilder på staden? och jag saknar dig

2011-09-03 @ 15:28:27
Postat av: vikki

Gegg, har du inga bilder på staden? och jag saknar dig

2011-09-03 @ 15:29:38
Postat av: Mimmi

åh nej orockande fransmän , lider med dig

2011-09-08 @ 08:51:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0