Skoldag nr 2.

Idag blev vi indelade i grupper beroende på vår nivå i franska. Jag hamnade i en medelgrupp men funderar på att byta till den avancerade gruppen, annars kommer jag nog inte lära mig så mycket som jag hade tänkt mig. Vi fick också en liten rundtur av staden med respektive lärare. Jag kan inte tänka mig en mysigare studentstad än Aix. För det första är det en stad med akademiska anor och ansett rykte sen långt tillbaka. Hela staden andas konst, lärdom och historia. Kullerstenar pryder gatorna som kantas av typiskt franska caféer och barer. På torgen trängs marknadsförsäljare om dagarna för att sälja frukt, kött, ost och allt vad kulinariska franska läckerheter kallas. Och här och var kan man hitta ett litet bibliotek eller en konsthandel. Här blir till och med jag sugen på att lära mig något! Det kanske finns något i vattnet som gör det...

Jag har hört på flera håll att tjejer absolut inte får vistas själva på natten på stadens gator. De som har yttrat dessa ord har bland andra varit min lärarinna och madamen jag bor hos. Mig gör det iallafall upprörd. Det de egentligen påstår är att tjejer blir antastade så fort de är på egen hand. Hur begränsande är inte det? Ska  man någonsin bli självständig om man inte ens får ta en kvällspromenad på egen hand bara för att man är kvinna? Men de påstår att det är så i medelhavsländer och deras kultur. Där måste man akta sig för de vildsinta männen som inte kan kontrollera sina lustar! Jag må vara naiv och blåögd men jag vägrar förringa män på det sättet eller begränsa mitt eget liv pga en relativt obefogad rädsla. Det där är gamla skrönor för att underkuva kvinnor. Hemskheter händer överallt, man ska inte planera sitt liv runt rädslan inför dem. Självklart ska man vara försiktig var man än är och med vad man än gör. Men natten är min och jag tänker ta tillbaka den. Carpe noctem!

Dagens soundtrack:
Patti Smith - Because the night


På återseende mina vänner!


Kommentarer
Postat av: Malin

damn right baby!! take back the night! <3

2011-08-30 @ 21:15:49
Postat av: Magda

WORD UP! <3

2011-09-01 @ 21:35:56
Postat av: Frank

Det är som när jag bodde i Husby, stockholm, och jag gillade att gå promenad 02-03 på kvällen för alla gatuljusen var så fina då. Då tog jag alltid med mej en vass penna ifall någon skulle få för sig att sno min dyra Mp3-spelare.



fast sen insåg jag att alla andra var mer rädda för mig än jag var för de. (jag ser inte svensk ut).



fast jag tog ändå med mig min penna. ibland fick jag ideer som jag ville skriva ner när jag gick.

2011-09-06 @ 02:01:53
URL: http://lunarfall.blogspot.com/
Postat av: Jessica

haha däremot vet jag inte hur bra vapen än penna faktiskt är.. trots alla åsikter av författare och poeter! kul att du hittade hit iallafall!

2011-09-06 @ 18:33:10
URL: http://jessicalundgreniaix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0