Aix-en-Provence!

Hejsan nära och kära och en och  annan vilsen intranätssurfare!

Nu är jag installerad vid en dator för första gången sen jag lämnade Sverige. Jag tror det får bli till att skriva lite blogg när jag är bortrest. Det är nämligen så att i lördags tog jag flyget till Marseille, för att sedan bege mig vidare till den lilla universitetsstaden Aix-en-Provence. Här kommer jag bo de närmsta fyra månaderna och studera franska och bild och form/konsthistoria genom Braheskolan, Visingsö folkhögskola.
    Bor gör jag hos en fransk madame. Jag hyr ett rum hos henne och har tillgång till dusch (helst bara en gång om dagen (!)) och internet (som för övrigt  har en förskräklig uppkoppling. Jag får hoppas att jag hittar ett bra internetcafé!). Det ingår frukost i kostnaden samt middag fem dagar i veckan då det är meningen att jag ska öva på min franska med henne. I morse upptäckte jag att en till tjej från skolan ska bo här minst en månad. Hon heter Nathalie och hennes pappa är fransk så hon har ett ganska stort försprång. Men för min del känns det bara bra att få lära sig med någon som verkligen kan språket.

Införskaffningsförslagsslista:

- Kamera (vilken som helst, engångs, digital, whatever)
- Något slags gymkort
- Bibliotekskort
- En cykel (kanske)
- Tennisracket (Skulle ha lyssnat på pappa. Hittade genast en person att spela tennis med.)
- Fransk älskare (plural??)
- Baguetter, baguetter, baguetter

Sista tanken jag tänkte i Sverige:
"Varför står det ´god som dryck´på äppelcidervinägern??! Det borde stå ´förskräcklig som dryck´."
Bara en liten fundering så där på kvällskvisten..

Adios amigos!

Hörs snarast får jag hoppas. Kom och hälsa på vettja!

/Jessica


Kommentarer
Postat av: Vikki

JAG VILLL. HAR DU HÖSTLOV?!?!

2011-08-30 @ 00:19:20
Postat av: jilia

åh vad bra det låter. tur att du får duscha en gång om dagen!!!

saknar dig så himla mycket, uppsala är inte samma stad utan dig!

2011-08-30 @ 18:00:55
Postat av: Anette Malmgren

Toppen med dusch, speciellt om du ska ha älskare i plural.. ;)

2011-08-30 @ 20:58:43
Postat av: Malin

HAHA Fransk älskare.. (plural) <3 det blir nog inga probs.

2011-08-30 @ 21:14:32
Postat av: Kerstn

Korrektion: Äppelceidervinäger är en riktigt god och syrlig dryck om man bara tar en matsked som dessutom är ultimat om man har känsliga urinvägar!

2011-09-01 @ 22:44:17
Postat av: LANJA - www.lanjas.blogg.se

Är Braheskolan bra?? :) Funderar på att börja där!



// www.lanjas.blogg.se

2011-10-26 @ 17:18:08
URL: http://lanjas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0